Statuspalvelua rakentamassa - Oskari Järvelin

Kevään myötä myös Sites-palveluni ovat puhjenneet kukkaan, ja projekteja löytyy entistäkin laajemmalla skaalalla ylläpitotehtävistä uudistamiseen ja uuden luomisesta lisäosien kehittämiseen.

Projektien kirjavoituessa myös käytettyjen kolmansien palveluntarjoajien lista on myös pidentynyt. Palveluntarjoajien käytännöt ja tarjoamat työkalut vaihtelevat suunnattomasti. Monialaisempi toiminta ja suuremmat vaatimukset ovat herättäneet tarpeen entistäkin ammattimaisemmalle toiminnalle.

Läpinäkyvyys luo luottamusta

Verkkopalveluissa ja erityisesti verkkokaupoissa uptime eli palvelujen saatavillaoloaika on kriittinen. Yksikään verkkokauppias ei halua käydä satunnaisesti sivustollaan vain huomatakseen sen olevan nurin.

Monet ylläpitopalvelut tarjoajavat lupauksen, että he tulevat vastaan palveluidensa hinnassa mikäli saatavillaoloaika laskee alle sovitun prosentin. Valitettavasti palveluntarjoajien työkaluvalikoima tuon saatavillaoloajan seuraamiseen ovat puuteelliset ja usein tiedotetaan vain suunnitelluista katkoista.

Haluan lisäksi tarjota kaikille asiakkailleni ja palvelujeni ostamista pohtiville täysin läpinäkyvän ja avoimen palvelujen saatavillaoloaikojen reaaliaikaiseen seurantaan, jossa näkyy myös historiatietoja tarkkojen lokien kera.

Uptime Robot avuksi

Uutta palvelua sunnitellessa pohdin aina, että käytänkö valmista palvelua vai rakennanko alusta asti oman. Tässä tapauksessa olin jo lähes varma, että lähtisin rakentamaan palvelua itse tarpeeksi kattavan ja luotettavan palvelun pututuessa tai ollessa yli hinnoiteltu.

Löytäessäni Uptime Robot -palvelun jäin kuitenkin sanattomaksi. Kaikki tarvitsemani ominaisuudet, 50 sivustoa viiden minuutin tarkistus-syklillä, valmis halutessaan salasanasuojattu status-sivu asennettavaksi omalle subdomainille, lukuisia ilmoitustapoja häiriöille ja ennenkaikkea hyvä, tarkasti dokumentoitu API omien sovellusten kehittämiseen.

Uptime Robot tarjoaa myös mahdollisuuden päivittää parempiin ominaisuuksiin hyvin kohtuullisella hinnoittelulla. Alle vitosella kuussa saa 10kpl tekstiviesti-ilmoituksia, yhden minuutin tarkistus-syklin sekä kaikkien lokien säilytyksen vuodeksi..

Olin heti myyty, sillä pelkästään avoin API mahdollistaa huikeita jatkokehitysmahdollisuuksia. Lisäksi lukuisat häiriöilmoitusmahdollisuudet ovat huikeita, eikä palvelu keskity pelkästään verkkosivuihin (http-yhteyksiin) vaan monitorin voi lisätä myös avainsanalle tietyssä osoitteessa, pingaamaan tiettyä IP-osoitetta tai porttia jossakin osoitteessa.

Statuspalvelu 1.0

Alkuun statuspalvelun avaaminen oli käytännössä viiden minuutin homma. Seuraavaksi voi lisätä halutut sivustot palveluun, ja kirsikaksi kakun päälle siirsin kaikki palvelun häiriöilmoitukset RSS-syötteenä IFTTT-automatiikkaan, joka nostaa kaikki uudet ilmoitukset puhelimeni notifikaatioihin.

Tällä hetkellä käytössä on Uptime Robotin ylläpitämä ja hallitsema monitorisivu kaikista ylläpitämistäni sivustoista. Kuluva viikko on menty vihreänä kaikkien sivustojen ja palveluntarjoajien kanssa, kuten asiaan kuuluukin.

Statuspalvelu 2.X

Heti työajan salliessa aion luoda sivustolleni käytännössä samanlaisen status-sivun kaikista sivustoistani, mutta suomenkielellä ja vahvasti puhtaalla työnjäljelläni rakennettuna emosivuston ulkoasua mukaillen.

Tällä viikolla tulen julkaisemaan blogissani The Masterplanin ensimmäisen luonnoksen, jossa tulen esittelemään työn alla olevan asiakasportaalini. Myöhemmin, kun asiakasportaalini vihdoin avautuu asiakkaitteni käyttöön, tulee statuspalvelu muuttumaan nykyisestä avoimesta keskitetystä näkymästä asiakaskohtaiseksi asiakkaan omien palvelujen dataan rajoitetuksi.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että asiakastietojen hallintaan tarkoitetulla sivulla tulee näkymään myös kaikkien minulta ostettujen palvelujen saatavillaolotiedot historialokeineen.

Toki lisäksi sivustolla tulee näkymään keskiarvoja kaikkien palvelujeni saatavillaoloajoista, mutta ei nykyisessä laajuudessaan keskitetyssä ja avoimessa näkymässä.

Kategoriat: Nettisivut